Főoldal / Hírek / Érdekességek / Hogyan maradjunk edzésben nyaralás közben?!

Érdekességek

Hogyan maradjunk edzésben nyaralás közben?!

2021.07.02

Könnyen bele eshetünk abba a csapdába, hogy nyaralás, pihenés közben úgy gondoljuk a testedzésről is büntetlenül lemondhatunk, hiszen mit számít 1-2 hét szünet, majd ugyanonnan folytatjuk, ahol abbahagytuk. A rossz hír az, hogy ezzel nem csupán kiesünk már nagy nehezen elért edzettségi szintünkből egy rövid időre és kitűzött céljainkat arrébb kell toljuk, de valójában a szervezetünk működését is nagyban befolyásoljuk. Akár már 3 napnyi fizikai inaktivitás is képes glükóz intoleranciát eredményezni, ami azt jelenti, hogy a szervezetünk egyre kevésbé képes a cukorháztartás egyensúlyát biztosítani.

Tehát, ha három napig csak a vízparton ücsörgünk mindenféle fizikai aktivitás nélkül és lógatjuk a lábainkat, akkor az izmaink passzivitása már el is kezdi befolyásolni a szervezetünk szénhidrát anyagcseréjét, így mentálisan bár kipihenhetjük magunkat és az idegeink nyugalmi állapotba kerülhetnek, fizikálisan ellentétes folyamatok fognak lejátszódni.

Mindezek fényében a legjobban akkor döntünk, ha a nyaralás megtervezésekor az aktív pihenés, az aktív kikapcsolódás, az egészséges táplálkozás vagyis a nyaralás alatti sportolást és étkezést is megtervezzük, hogy szinten tartsuk magunkat.

Ehhez fog segítséget nyújtani a továbbiakban néhány praktikus ötlet.

Törekedjünk arra, hogy ne mindig a könnyebb utat válasszuk, próbáljunk meg minél kevésbé kényelmesnek maradni.

Nagyon egyszerű lehetőségeket nyújtanak nekünk ehhez a hétköznapok, amelyek bár önmagukban kis lépéseknek tűnhetnek, összességében igenis sokat számítanak. Például, ha a lift helyett a lépcsőzést választjuk, akkor máris 4 kalóriával többet égettünk el, mintha lifttel közlekedtünk volna. Ugyanígy, ha távolabb parkolunk le az étteremtől és nem pedig a bejáratnál, akkor az oda-vissza sétával további 14 kalóriát tudunk elégetni, de a legjobb megoldás az, ha egyáltalán nem autóval megyünk az étteremhez, hanem sétálva vagy pedig biciklivel.

Jól nézzük meg miből és mennyit fogyasztunk, maradjunk tudatosak.

Sokat teszünk az egészségünkért, ha nem úgy gondolunk a nyaralásra, hogy az idő alatt például alkoholból is sokkal többet ihatunk. Nagy mennyiségű alkohol fogyasztása ’megakaszthatja’ az izmok vérkeringését, ami gyors izomtömeg csökkenéshez vezethet. Ha sokat tettünk szervezetünk és izmaink egészségéért az év közbeni testmozgással, akkor nem éri meg mindezt lerombolni a vízpart melletti, túlzó alkoholfogyasztással. Sokkal egészségesebb, ha vizet iszunk, és ha nagy a forróság, akkor lehetőleg minél nagyobb mennyiségben. Hasonló a helyzet az evéssel is, nagyon csábító tud lenni a sokféle fogás, de az extra kalóriabevitel nyaralás közben is hizlal, tehát igyekezzünk a továbbiakban is a sok gyümölcsöt és zöldséget előtérbe helyezni.

Használjuk ki a környék nyújtotta lehetőségeket.

Tervezzünk aktív nyaralást, menjünk el kajakozni, bicikli túrára, vagy kirándulni a hegyekbe. Ha mégsem elsősorban a fizikai aktivitásra helyeznénk a hangsúlyt, akkor is próbáljunk meg élni a kínálkozó lehetőségekkel, hogy mozogni tudjunk. A környék látványosságait sétálva fedezzük fel, vagy béreljünk biciklit, próbáljunk meg úszni is a szálloda medencéjében, a közeli tóban, vagy a tengerben, ne csak hűsölés céljából menjünk be a vízbe, de ha mindezekre nincs lehetőség, akkor a szobában végezzünk saját testsúlyos erősítő gyakorlatokat, mint például fekvőtámaszt, felülést, guggolást. A nyaralás arra is egy nagyszerű lehetőség lehet, hogy kipróbáljunk valami új mozgásformát. Ha természetes víz mellett pihenünk, akkor evezzünk, vízi biciklizzünk, próbáljuk ki a manapság népszerű SUP-ot. Keressünk lehetőséget ping-pongozásra, lábteniszezésre, a lényeg, hogy mozduljunk meg és tegyünk testi-lelki egészségünkért.

Természetesen nem kell a teljes vakációt edzésre használni abban az esetben sem, ha egyébként tudatosan a nyaralás közben is igyekszünk a megszokott testmozgásainkat elvégezni. Ha lecsökkentjük az edzésidőt, vagy több kisebb részre osztjuk fel azt, ugyanúgy sokat tettünk egészségünkért és máris nyugodt lelkiismerettel pihenhetünk. Ne feledjük azt sem, hogy a sportolás nagymértékben fokozza a boldogság hormonok termelődését, így garantált lesz a jó kedv nyaralás közben is.

Ne hagyjuk otthon az edző felszerelést.

Nagyban megkönnyíthetjük a helyzetünket azzal, hogy csomagoláskor nem feledkezünk meg néhány kis helyen is szállítható edző felszerelésünkről. Vigyünk magunkkal edzőcipőt, ugrókötelet, jóga matracot, egy kisebb súlyú kettlebell golyót, vagy fekvőtámasz keretet. Mindezek elég lehetőséget nyújtanak ahhoz, hogy nyaralás közben is képesek legyünk megfelelőképpen formában tartani magunkat.

A nyaralás egy nagyszerű lehetőség arra, hogy újra gondoljuk sportolási rutinunkat. Bármennyire is csábító lehet, hogy a pihenést ürügyként használjuk fel a testmozgás felfüggesztésére, próbáljunk meg inkább több fantáziát belevinni az edzésbe és sajátítsunk el új gyakorlatokat, melyek azután később is a hétköznapokban nagyobb inspirációt nyújtanak majd számunkra. Ideális esetben nyaralás közben csökken a bennünk dolgozó stressz, magunk mögött hagyhatjuk a hétköznapi gondjainkat és ez jó hatással lehet az edzésmunkánkra nézve is. Próbáljuk ki a fent említett tippeket és igyekezzünk kihozni a legtöbbet a vakáció nyújtotta lehetőségekből.

Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK